Warszawski port lotniczy to miejsce, z którego często wyruszasz w swoje podniebne podróże? Może zatem zechcesz poznać nieco faktów z historii tego wyjątkowego miejsca? Międzynarodowy Port Lotniczy im. Fryderyka Chopina już tylko potocznie i w wyniku historycznego utrwalenia nazywany jest Okęciem. Dlaczego? I czy to największe w Polsce lotnisko obsługuje jedynie ruch pasażerski? Otóż nie. Mamy dla Ciebie odpowiedzi na kilka interesujących pytań. Poznaj zatem historię najpopularniejszego w Polsce lotniska!

Okęcie czy lotnisko Chopina?

Okęcie to obecnie potoczna, a nie oficjalna nazwa warszawskiego portu lotniczego, którego pełna, formalna nazwa brzmi dzisiaj Lotnisko Chopina Warszawa (wcześniejsza nazwa Międzynarodowy Port Lotniczy im. Fryderyka Chopina okazała się za długa i po prostu nie przyjęła się). Lotnisko Chopina jest doskonale znane pilotom i wielu podróżującym spoza Polski. Gdybyś zapytał o Okęcie, najprawdopodobniej nikt z zagranicy nie miałby pojęcia, o co chodzi. Imię Fryderyka Chopina warszawski port lotniczy otrzymał dopiero 2001 roku, a w 2009 roku lotnisko przemianowano na Lotnisko Chopina. Jednak jak się okazało, nazwa ta szybko stała się znakiem firmowym tego miejsca, znakomicie rozpoznawanym także poza granicami naszego kraju.

Okęcie to dzisiaj nazwa lotniska utrwalona historycznie, ponieważ obowiązywała od utworzenia portu lotniczego w latach 30. 

Długoletnia historia warszawskiego lotniska

Zatem historia Lotniska Chopina jest naprawdę długa. Tak, jak większość portów lotniczych, tak i Lotnisko Chopina ma swoje początki w okresie dwudziestolecia międzywojennego. Uroczystą inauguracją działalności, a zarazem początkiem rozwoju, rozbudowy i licznych zmian był natomiast rok 1934. W dokonywaniu się owych zmian nie przeszkodził nawet okres niemieckiej okupacji, a dzisiejsze Lotnisko Chopina, czyli ówczesne Okęcie, już w 1937 roku mogło poszczycić się innowacyjnym systemem wspomagającym lądowanie samolotów i możliwościami obsługi lotów do ponad 20 portów lotniczych, w tym aż 17 zagranicznych.

Podczas II wojny światowej, Niemcy zorganizowali na warszawskim lotnisku dwie szkoły lotnicze oraz zakład naprawczy swoich jednostek latających. Port lotniczy zyskał w tym okresie znacznie na nowoczesności. To właśnie okupanci zadbali o pierwszy betonowy pas startowy na Okęciu. Ówczesnym zarządcą lotniska była firma Junkers, znana m.in. z produkcji Stukasów, samolotów nurkujących, które siały postrach na wielu frontach wojny. Większość nowoczesnej infrastruktury lotniska została zniszczona przez Niemców podczas ich odwrotu. Dopiero pod koniec lat 60. doprowadzono lotnisko do stanu, w którym mogło ono pełnić znaczącą rolę Międzynarodowego Dworca Lotniczego, jaki działał w Warszawie niemal w niezmienionej formie do początku lat 90.

Dzisiaj Lotnisko Chopina zupełnie nie przypomina już konstrukcji z tamtych czasów. Silnie zmodernizowane liczne elementy infrastruktury i wyposażenia lotniska, w tym budynki niegdysiejszych dworców, a obecnych terminali, tworzą zdecydowanie nowoczesny pod względem architektonicznym i organizacyjnym obiekt. Poszczególne części i elementy lotniska budowano i przebudowywano jednak etapami, wprowadzając często niemałe zamieszanie i gubienie się pasażerów w natłoku zmienianych nazw i miejsc.

Obecnie nie tylko port lotniczy, ale i jego bezpośrednie otoczenie przeszło wyjątkową metamorfozę, przede wszystkim ku wygodzie podróżujących. Bogata infrastruktura handlowa i usługowa lotniska oraz rozwiązanie, jakim jest parking Lotnisko Chopina, sprawiają, że podróżowanie nabiera zdecydowanie komfortowego wymiaru.

Lotnisko Chopina - więcej ciekawostek i faktów

Nie wszyscy wiedzą, że Lotnisko Chopina jest najbardziej ruchliwym lotniskiem w Polsce i jednym z najbardziej obleganych w Europie. Każdego roku port ten obsługuje niemal 16 milionów pasażerów i setki tysięcy ton ładunku. Wciąż można zauważyć tutaj tendencje wzrostowe. W październiku 2018 roku aż 1,6 mln pasażerów zostało obsłużonych na Lotnisku Chopina. Rok wcześniej, w tym samym okresie, z usług stołecznego portu skorzystało 1,4 mln osób. To imponujący wzrost aż o 9,1 proc.

Lotnisko Chopina to oczywiście nie tylko ruch pasażerki. Ta olbrzymia przestrzeń oraz długi pas startowy kwalifikują obiekt, jako wielofunkcyjny. Dlatego przy Lotnisku Chopina działają jeszcze dwa inne terminale - Cargo dla ładunków oraz terminal jednostki wojskowej - 1. Bazy Lotniczej.

Posted on gru 11, 2018